11 Mart 2012 Pazar

AN/ILAR-MURPHY YASALARI VE ZIT ANLAMLI BİR PAZAR GÜNÜ


Edward A. Murphy Jr. ABD Hava Kuvvetlerinde 1949'da roketler üzerine deney yapan mühendislerden biriydi. İnsan üzerine ivmelenmenin etkilerini inceliyordu. Deneylerden biri pilot üzerinde 16 değişik noktaya akselometre takılması gerekiyordu. Sensör bir yapıştırıcı ile ancak iki türlü takılabiliyordu ve birisi 16 sensörün tamamını da yanlış takmayı başarınca Murphy çok kızdı ve bunun üzerine, daha sonra kanun olarak nitelendirilecek ilk söylemlerini bir basın toplantısında açıkladı. Zaman içinde pek çok kişi benzer terslikleri Murphy kanunu diye adlandırılmış ve kurallar anonim bir hal almıştır. Murphy'nin kanunlarına bazen günlük yaşantımızda rastlayabiliriz. Aşağıda bariz bir örneği mevcut :)) 

"Bir şeyin ters gitme olasılığı varsa, ters gidecektir."


Samsun'da okuduğum dönemde değerli kuzenimin askerliğini yapmak için Samsun'a   geldiğini duyunca çok sevinmiştim. Kuzenimi hemen aradım ve bir haftasonu görüşmeye karar verdik.  Kardeşim kadar değer verdiğim kuzenime,  asker de olması hasebi ile, güzel bir gün yaşatmayı, çok istiyordum. Murphy1: "Bir şeyin olma olasılığı, isteme olasılığı ile ters orantılıdır."

Ev sahibi konumunda olmam ve ablalığın verdiği anaçlık duygusu ile beynimde bir askere güzel bir şehir gezintisi yaşatmak için plan yaptım; çünkü onun zamanı kısıtlıydı ve kısa zaman içinde mümkün derecede verimli bir pazar günü geçirmemiz gerekiyordu. Gece saatimi ayarladım, kıyafetlerimi hazırladım ve kusursuz planım beynimde uyudum. Murphy2: "Kusursuz planlar kusursuz değildir" 

Sabah hazırlandım ve yurttan çıktım; yalnız bir şey vardı, öğrenci olduğum için çalınma ve kaybolma korkusuyla cüzdanımda fazla para bulundurmuyordum; ama bankada param vardı. Meydana varınca bankamatikten paramı çekecek, rahatça dolaşacaktık. Gelen ilk dolmuşa atladım ve iner inmez meydandaki bankamatiğe gittim; ama para çekemedim, çünkü makine kartı red ediyordu :/ Bu çok kötü bir durumdu:( Çok bozulmuştum. :/ Murphy3: "Bundan daha kötüsü olamaz dediğiniz andan başlayarak işler daha kötüye gider."

Yine de, belki bu makine bozuktur dedim ve Çiftlik caddesine çıktık. Kahvaltı salonuna gitmeden önce başka bir makineden para çekmek istedim ama o da ne! Makine yine para vermiyordu :/ Orada bulunan bir kaç kişi de para çekememiş sinirli bir şekilde homurdanıyordu. Ben de çekemediğim için moralim çok bozuldu, yanımdaki para azdı ve iyi bir gün için kâfi değildi. Kahvaltı yaparken bir yandan da kar kara  ne yapacağımı düşünüyordum; çünkü gidecek bir çok yer vardı ve bunun için daha fazla para lazımdı ve ablası olarak bir askere bir kuruş harcatmamalıydım. Sonra arkadaşımı arayıp para getirmesini isteyeyim dedim; arkadaşımı arayayım derken telefonumun şarjı bitti. !!:/  Bu sorunu kuzenime hissettirmemeliydim. Bir bahane ile telefon kulübesine gittim; ama yurdun telefonun ezbere bilmiyordum, telefona kayıtlıydı ama onun da şarjı bittiği için açılmıyordu. :/ Uzun bir zaman kaybından sonra bir şekilde arkadaşıma ulaştım.. O gelinceye kadar şehir merkezinde biraz dolandık. Meydanda fotoğraf çekmek istedik, ama ilk fotoğraftan sonra makine bozuldu :/ Murphy4: "Makinalar güvenilmezdir ama insanlar daha güvenilmezdir. İnsanın güvenirliğine dayanan sistemlere güvenilmez.

Mesafe uzaktı ve uzun bir zaman kaybından sonra arkadaşım parayı yetiştirdi; ama gün bitmek üzereydi. Geç de olsa her şey yoluna girmişti; fakat çok zaman azdı ve ancak bir iki yere uğrayabilirdik. Gün, hiç de planladığım gibi geçmemişti. :/ Murphy5: "Eğer kendini iyi hissediyorsan endişelenme, geçer!

Her ne kadar hayata olumlu gözle bakmaya çalışsak da zaman zaman bu tür aksiliklerle çokça karşılaşırız. Benzer aksilikleri yaşarım; ama 'her şeyi hayra yormak' gibi islamın bize kazandırdığı, nimet sayılacak bir bakış açısına sahip olduğum için dünyaya ait hiç bir aksilik canımı fazlaca sıkmaz. Çünkü şer bildiğimizde hayır; hayır bildiğimizde şer vardır; ama bazı aksilikler unutulmazdır :)
-Sevilay Meraler-










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder